Werkwijze & enkele verhalen ...

Wat doet Square Design anders?

Naast onze filosofie dat "bedrijven die er verzorgt uitzien beter presteren", willen we -zoveel als mogelijk- mensen helpen om toegang te krijgen tot een betaalbaar ontwerp. En dat voor een vast bedrag, in tegenstelling tot 'goedkope' oplossingen waarvan achteraf altijd blijkt dat deze duurder voor de klant uitvallen. De bekende Salami-techniek. Soms werken we met budgetten. Dit heeft alleen zin als een concrete doelstelling (bijvoorbeeld meer naamsbekendheid) geformuleerd is.

 

Ontwerpen is eigenlijk niets meer om een oplossing te vinden voor de -visuele- vertaling van uw strategie en/of uw marketingplan. Hiervoor dragen wij creatieve oplossingen aan en denken mee in het proces. Zo hebben we kennis van onderwerpen als bijvoorbeeld verkoop, marketing, strategie, psychologie, digitale- en analoge toepassingen. En als tweede hebben wij creatieve en technische kennis (vorm, kleur, toepassing). Wij fungeren als een spin in het web om u zo goed mogelijk te adviseren. Zo kunt u de voordelen van een concept goed afwegen. Alles gericht op uw verkoopondersteuning.

 

In uw verkoopondersteuning houden wij rekening met clean-design, hanteren wij een actieve boodschap die energie geeft en een verrassing brengt. En belangrijker: we zorgen voor een UITSTRALING tussen het beeld en de boodschap. De harmonie tussen verbale en nonverbale communicatie die leidt tot emotie.

 

Het klantenbestand van Square Design is langdurig en constant. Met meer dan 20 jaar ervaring heeft onze studio dit vertrouwen opgebouwd.

 
 

 

... uit de praktijk

Een VIP-box

"We zitten met een klant aan tafel en die ons vervolgens vraagt naar de mogelijkheden voor het inrichten van een beursvloer met een campagne. Ze geven aan hierover nagedacht te hebben, tonen ons bepaalde cijfers en vragen een inschatting van de kosten. We geven -op basis van ervaring- een bandbreedte aan tussen de €40.000 / €50.000,-. De klant heeft deze inschatting ook zelf gemaakt maar vond dit toch aan de hoge kant.., of het niet anders kon..."

"Hierop hebben wij een voorstel gedaan dat meer aansloot op het budget. Gaandeweg het verhaal komen we erachter dat het bedrijf een VIP-box huurt. Hierop vragen we of deze veel ingezet wordt en wat de kosten hiervan zijn. De huur bedraagt ca. €40.000,- per jaar en men gebruikt deze slechts één keer per jaar. De huur kon niet worden opgezegd. Het was het speeltje van de directeur."

 

De digibeet

"Het gesprek gaat over budgettering(en) en de klant was er -zo gezegd- klaar mee. Waarom vraagt ons bureau toch elke keer weer om een budget? Hierop geeft Square Design aan dat zij op projectbasis werkt en dat een budget alleen zin heeft als je erop afgerekend wilt worden."

"Een keer adverteren heeft weinig zin. Als men een concrete doelstelling heeft (bijvoorbeeld meer naamsbekendheid) dan kan je dat meten. Dus het budget voor 10x adverteren in een groot Nederlands dagblad kan ook opgedeeld worden in 80x adverteren op een andere manier. En misschien moet er een geheel andere oplossing komen."

"Maar meten jullie de reacties eigenlijk? Hoe bedoelt u? Nou, dat als jullie een advertentie plaatsen ook kunnen zien waar de reacties vandaan komen door een koppeling te maken met bijvoorbeeld het web? Nee.., helaas.., dat is ons nooit door ons bureau verteld..."

 

Het gat

"Tijdens een presentatie komen we erachter dat de omzet van de klant gelijk blijft. En dat in deze tijden. Toch krijgen zij 20% meer nieuwe klanten per jaar erbij... Men zou verwachten dat de 'groei' ook zou meestijgen. Het tegendeel blijkt; de achterdeur staat wagenwijd open en er wordt niet op klantenbinding ingezet. Reken maar uit!"

 

Met appels!

"Websites bieden ons gemak. De systemen worden steeds slimmer en al is de computer nog zo snel.., de techniek achterhaalt haar wel."

"Nu kregen we de vraag om een specifieke site te bouwen en voor een (specifieke) website maken we altijd een functioneel ontwerp. Een bestek. Dit is een kleine investering en biedt handvatten in een later stadium. Belangrijker; iedereen kan ermee werken, mocht de gunning op een andere partij vallen."

"Nog belangrijker; men kan in het offterte-traject appels met appels vergelijken. De klant vond dit niet nodig. Onzin! Een andere partij biedt hetzelfde voor een kwart van de prijs. Nu blijkt dat de klant zelf zijn ontwerp moet aandragen, zijn eigen indeling moet aangeven en dat er veel extra werkzaamheden bijkomen. Een ruime verdubbeling van de kosten, geen product, wanprestatie... Kortom.., veel gebakken peren."
 

Met geheven glas

"Leuke klant.., directie: openminded en enthousiast. Na een planmatige aanpak staan we aan de vooravond van het dieper uitrollen van de huisstijl; de documentatielijn."

"Het concept is gepresenteerd en goed ontvangen. Wellicht nog een kleine aanvulling mogelijk. De directie vindt de tijd rijp om -op eigen gelegenheid- het een en ander intern te presenteren (en zo geschiedde). Na deze interne presentatie vond een manager dat een 'zwart-wit fotografie' beter uitkomt in de full-color documentatie(lijn). De deur stond nu open voor alle meningen van de 12 managers..."

"Na drie weken is -nog steeds- geen overeenstemming bereikt en heeft men het project uiteindelijk geannuleerd. 7 maanden later verschijnt de uiteindelijke versie van de documentatie(lijn). Geen rake vormen, oubollige typografie en inconsequent kleurgebruik; 'B-kwaliteit'. Wij noemen dit boardroom-creativity. Iedereen doet een plas, daarna heffen we het glas opdat alles blijft zoals het was."

 

(H)erkend

"De Voetbalplanner® is een van onze producten. Het speelschema voor het EK of WK voetbal dat eens per 2 jaar plaatsvindt. Een bedrijf kan zijn logo hierop laten plaatsen. Het speelschema kenmerkt zich door een wedstrijdschema van 'onder naar boven©' opgemaakt. Dat oogt vriendelijker. De Voetbalplanner wordt door onze vaste drukkerij gedrukt."

"In seizoen 5 spreken we onze drukker die het erg leuk vindt dat wij ook voor klant 'x' werkzaam zijn. Een 'grappig' toeval omdat hij dezelfde Voetbalplanner in proef zag staan tijdens het productieproces. Met exact hetzelfde stramien en kleurgebruik maar dan een maatje kleiner voor een ERKEND! reclamebureau. Verregaand onderzoek wees uit dat de (notabene beveiligde) pdf-documenten 1-op-1 gekopieerd zijn door dit 'erkend' reclamebureau. Met dacht 'beter goed gejat dan slecht bedacht' en heeft klant 'x' zich duidelijk van een andere kant laten zien... Helaas voor onze drukker." 

 

 

 

 

 

Beeldverklaring

meer_verkoop_omzet

Keuze in het verkoopproces.

Sober of veel eten. Als je maar eet!

 

verbale_nonverbale_communicatie_emotie

Pompen of verzuipen.

Reclame is net als adem halen. Je kan maar even zonder.

 

creatieve_oplossingen_vast_bedrag

Concurrentie.

Kansen zien in nieuwe markten en daarvan plukken.

 

goedkoop_ontwerp_reclame_verkoop

Verkoopproces.

Het is niet leuk om met lege handen thuis te komen.