Blij worden

Redenen waarom we blij worden van visualisaties. Met het visualiseren van concepten houden we ons dagelijk bezig. Niet alleen dat het er goed uitziet maar het wordt door mensen makkelijker gevonden om zaken te begrijpen en te doorgronden. Dit is ook wetenschappelijk bewezen in diverse onderzoeken. Veelal liggen de volgende redenen hieraan ten grondslag:

 

• 93% van de communicatie is non-verbaal en mensen vertrouwen op visuele signalen.

 

• 70% van de zinuigelijke receptoren bevinden zich in de ogen en maken het gemakkelijk om informatie visueel op te nemen.

 

• De bereidheid om iets te lezen wordt voor 80% bepaalt door kleur.

 

• Bijna de helft van de hersenen is gericht op visuele verwerking.

 

• In minder dan een tiende van een seconde krijgen we een gevoel van wat we zien en waarnemen en dat is sneller dan het ‘verwerken’ van de informatie.

 

• Mensen die een instructive moeten opvolgen doen het 323% beter met tekst en illustraties dan mensen die helemaal geen beeld te zien krijgen. Bewegwijzering is hier een voorbeeld van.

 

• Met visuele informatie wordt men 17% productiever en hoeft men 20% minder het brein te gebruiken.

 

• Een beeld zegt meer dan 1000 woorden…

 

We doen er dan ook alles aan om mensen nèt iets langer naar reclame te laten kijken. Vormgeving en design vervullen hierin een belangrijke rol.